Tuesday 14 June 2011

CINTA PANDANG PERTAMA. WUJUD KAH?

Hari tu, mcm hari-hari biasa. aku berjalan kaki ke kedai makan. yala time rehat kan.  dgn baju kemeja loose kaler pink, kain baldu kaler purple, muka touch up sedap mata memandang, aku gagahi juga kerana mengenangkan kakak comel yg sudah agk lama menunggu. sedang dalam perjalanan, aku terpandang seorang jejaka. occipital lobe aku mula berkerja keras lalu menghasilkan satu jawapan yg sgt jitu. "hensem". iras-iras pelakon pangako sayo gitu. jarang sungguh. selalu yg aku jumpa mesti iras-iras pelakon ezany tokey belacan. ni mata dia sepet oke. sepet. aku suka. bila aku lalu sebelah dia, tiba-tiba aku dgr dia panggil "kak aida!". ah sudah. dia panggil aku ke? sejak bila plak nama aku jd aida? aku buka dompet, tgk IC aku. ha betul lah mana ada nama aku aida. aku pn usha sekeliling. positif. mmg aku sorg ja yg ada kt situ. tade org laen dah. buat kedua kali nya, si jejaka memanggil lg "kak aida!". time tu, aku dah bertekad utk menoleh. demi kau wahai 'adik' hensem, aku rela jadi kak aida. kalau kau panggil aku kak halimah jonggang sekalipun, aku rela! lagi pula, utk menjatuhkan air muka makhluk sehensem kamu, adalah sgt tidak logik. dgn melemparkan senyuman ala-ala magibon (siapa tak kenal boleh cari kt youtube), aku pn toleh ke arah beliau "ye dik. ada apa?". sejurus sahaja melihat muka aku, wajahnya berubah kemerah-merahan. malu barangkali. "alamak! sorry. salah orang. ingatkan kak aida td" aku pn senyum (masih mengekalkan senyuman magibon). "takpa" jawab aku ringkas. time tu aku rasa mcm masa terhenti sekejap. seakan merelakan detik perkenalan kami. saling kami berbalas senyuman, tiba-tiba aku dgr lagu menatap matamu Aril af7 berkumandang. eh eh dah mcm samarinda la plak aku rasa. bila ada babak romantis ja tetbe kuar muzik latar. tp mana dtg muzik latar neh? rupa-rupanya itu ringtone seorang budak perempuan yg lalu di sebelah kami. cilakak betul. kau boleh tak pakai ringtone yg sopan dan meruntun jiwa sket?!

kemudian si jejaka bersuara lagi "maaf la. salah orang. hehe. em, so siapa nama ye kalau boleh tahu?" cewah. aku mula meragui. betul ke kau salah org? ke dari awal mmg sengaja buat taktik utk berkenalan dgn aku? hahaha. baru aku nak jawab, henset aku berbunyi. msg drpd kakak comel "WOY CEPAT LAH. APA LAMBAT SGT NEH?" aduh. kacau betul lah. aku baru nak menikmati saat indah cinta pandang pertama. "eh sorry la. tgh sibuk ye. em, takpa. laen kali kita jumpa lg oke? boleh bg no fon?" awww. dia minta no fon aku weh! hampir sahaja aku nak pitam. tp aku tingat asal usul aku so aku jawab dgn penuh keayuan  "em laen kali je lah ye" jawab aku sambil berlalu pergi. tanpa berputus asa, dia berlari mengejar aku "awak, tunggu kejap!" aku berhenti. aku pandang muka dia. dia keluarkan sekeping kertas kosong sambil menulis no fon dia ats kertas tu tu. cis!  "nah. ni no fon sy. sy tunggu awk msg oke" dia senyum dan berlalu pergi.....
smpi skang aku tak call mamat mata sepet tu and aku rasa kertas tu aku da terbuang lam tong sampah. maaf bukan tak hargai tp......akak cannot. why? dont ask me.......owh...klise nyer. lempang nak?

boo: anak dua pon still pemes gitu. kata - kata himat ialah jagalah perwatakan anda serta diri anda ketika diluar rumah. Insyallah anda tetap kekal cantik. Cantik tu subjectif. cantiklah dari dalam diri anda kerana cantik luaran tidak kekal abadi. Alhamdulillah..aku bersyukur.....

No comments: